Angående våldet på Korsbackaskolan i Kävlinge

Välkommen till bloggen som handlar om våldet och den otrygga situationen på Korsbackaskolan i Kävlinge.

Bloggen vänder sig till dig som är elev, kompis, förälder, mormor-morfar, farmor-farfar, personal på skolan, anhörig till elever eller personal.

Bloggen har skapats med anledning av den oroliga och ofta våldsamma arbetsmiljö som finns på skolan, både för elever och personal. Många på skolan blir dagligen kränkta, mobbade och på även fysiskt misshandlade. Dagligen går elever till skolan och är rädda för vad som ska hända under dagen. Många är de elever som får gå hem från skoldagen p g a att de oprovocerat utsatts för våld både med knytnävar och tillhyggen. Det finns elever som dagligen tar med sig vapen (knivar, knogjärn etc) för att av oförklarliga anledningar använda dessa för att fysiskt skada sina medkamrater på skolan.

Skolans egna insatser för att försöka komma till rätta med våldet och kränkningarna ser ut att vara verkningslösa. Med stöd av de verklighetsupplevelser som skrivs på den här sidan av er som gör inlägg, så hoppas vi få så pass mycket dokumentation att skolansvariga tjänstemän och politiker tar problemen på ett sådant allvar att de tillför stöd och resurser så att de som vistas på skolan ska må bra och känna sig trygga. Du som skriver får gärna vara anonym, om du så önskar. Vi som har barn på skolan vill att de ska kunna gå dit orädda och komma hem oförstörda, varje dag!

Vänligen
Alf

Kommentarer
Postat av: Anders Jacobsson

Jag känner många föräldrar som har plockat ut deras barn från den hemska skolan. Jag kan säga dig att det är många som håller med om de du skriver. Korsbackaskolan är något utav det sämsta skolorna jag någonsin varit med om.

2009-06-21 @ 09:58:10
Postat av: Mamma

Har inga barn där än, men de växer och en dag är det dags för dom också att börja högstadiet. Tycker det är bra att det blir en debatt. Det måste göras någonting nu! Ungdommarna är vår framtid! Hoppas innerligt denna hemsida kan utvecklas, man måste börja någonstans..

2009-06-21 @ 19:45:15
Postat av: Linus S

lol

2009-07-13 @ 22:39:06
Postat av: Anonym

Ja, men då får ju föräldrarna börja uppfostra sina barn, det är ju inte skolans fel att vissa elever är störiga!!!



PS. Jag går på skolan och det är INGET fel på Korsbacka, det är schysta lärare och klasskompisar!!! + Vi Har Spexet OCKSÅ!!! DS.



MVH

EN ARG KORSBACKAELEV



2009-08-16 @ 15:28:53
Postat av: Elev på korsbackaskolan!

Men skärp er!

Lyssna inte på rykten om vår skola, det är skitsnack alltihop!

2009-09-04 @ 15:51:26
Postat av: Elev på korsbacka

Korsbacka skolan är en jätte bra skola. Dessa diskussioner om att det till kommer mobbning på skolan är hälften så sant. Vissa elever ljuger om att dom blir mobbade TRO MIG JAG VET DET. Snacka inte skit om vår skola för jag och många fler trivs på skolan. Det är faktiskt vår utbildning det handlar om. Om inte lärarna kan kontrollera mobbningen så är det väl inte vårt problem heller?



Ni föräldrar som säger att ni inte vill ha in era barn på skolan ni är för fan barnsliga ju. Korsbacka är som alla andra skolor i Sverige, vi kanske har dåligt rykte men dom rykten är osanning. Sluta lyssna på andras åsikter om vår skola, för alla vi elever är så jävla trötta på dessa kommentarer att vi inte borde gå på skolan

.

2009-09-22 @ 19:37:47
Postat av: Anonym

Roligt med alla dessa små hobby gangstrar! Vill bara flabba dem rakt upp i huvet! När dem går själva ute en mörk kväll så är dem inte så jävla kaxiga, snarare små jävla mesiga nollor som gillar att suga mammas tutte! Så förhelvete sluta wanka till blood in blood out, och kom upp på fötter! För annars...får ni en vacker dag en saftig näva mellan ögonen, kanske är det de de behöver, peace



//En föredetta korsbackaelev

2009-09-26 @ 01:23:24
Postat av: Jessy

Jag håller fullständigt med alla arga föräldrar! Jag har själv gått på korsbackaskolan och jag vet vad som försigår. Min lillebror går där nu och han mår dåligt av att gå dit, även om han inte sagt någonting hade jag märkt det. Min tid på korsbacka var bland det värsta i mitt liv. Jag var nervös varje dag för vad man kunde råka ut för. Jag var med i en hel del slagsmål och blev kränkt nästan dagligen. Men jag vill inte att min lillebror (Eller någon annan för den delen) ska utsättas för samma mardröm som jag och säkerligen flera andra blev utsatta för. Ingen lärare är perfekt, men jag kan med handen på hjärtat säga att många lärare på korsbacka är mycket duktiga. Men det är inte deras jobb att uppfostra ungdomar, deras jobb är att undervisa. Jag har själv gått igenom den mest Jobbiga fasen tillsammans med mina föräldrar och vet att det inte är så lätt att uppfostra dagens ungdommar. Och jag förstår fullt ut hur ni som började den här bloggen tänker som föräldrar. Men ni borde kanske även tänka lite på hur NI kan göra för era barn, ni som vet om att era barn beter sig illa. Blunda inte för det, gör någonting åt det! Men ni har mitt fulla stöd!



MVH En fd korsbackaelev!

2009-10-16 @ 09:24:28
Postat av: F.d. Korsbacka elev

Hur tänkte ni som startade denna blogg? Att det bara finns en sida av myntet?

All personal på skolan gör naturligtvis det bästa de kan för att komma till en lösning på dessa problemen. En lösning är naturligtvis att ha en dialog mellan anställda på skolan och föräldrarna.

Sen kan man som förälder flytta barn från skolan och säga att det är den bästa lösningen. är det verkligen det? Vad säger att ditt barn inte kommer att bli mobbat på nästa skolan. Eller tycker ni att gräset alltid är grönt på andra sidan?

Är det så att ni har försökt att ha dialog föräldrar emellan? Eller tar ni bara den enkla vägen och skyller på skolan?

Nä föräldrar, uppfostring av era barn är ni totalansvariga för INTE skolan, skolan finns till för att era barn ska lära sig läsa, skriva, interagera med andra barn. Hur de uppför sig är faktiskt bara föräldrars ansvar. Dessutom så är de tonåringar när de går på Korsbacka. Nästa kliv är gymnasiet. Ska ni föräldrar gå och hålla dem i handen då också? Då lär de garanterat få utstå mobbing och liknande.

Till Er föräldrar som bara "skiter" i att det är era barn som beter sig illa, slås, mobbas m.m. Skärp er omgående. Jag tror ni inte skulle tycka om om det vart tvärtom. Ni måste börja ta ert ansvar NU.

2009-11-03 @ 09:09:43
Postat av: elev

det är inte skolan det är fel på utan perosnerna som ställer till med skit för oss andra!

2009-11-28 @ 18:19:30
Postat av: Världens gladaste elev

Vad är meningen med denna bloggen? Att ljuga om vår fina skola? För Korsbackaskolan är inte värre än någon annan skola, det är bara att våra lärare och rektorer VÅGAR stå för vad som händer och anmäler saker till polisen istället för att göra som i lund där de gömmer allt skit.

Jag går på skolan nu och kan inte ha det bättre, mina klasskompisar är snälla och duktiga liksom 99% av skolans elever... Men sen att det finns dessa 1% som gör skit för andra är inget man märker av mycket, visst luktar de rök och "kaxar sig lite med varandra" men egentligen är de fega och gör inte mycket mot andra.

Att elever på Korsbacka går ut med "låga" betyg beror inte på att det är dåliga lärare, lokaler, mycket skit eller något liknande på skolan utan det visar bara att våra lärare ger rätt betyg! För om man kollar på hur bra eleverna klarar sig sen på gymnasiet är det uppenbart att till exempel lundaelever får för höga betyg då de klarar sig sämre men hade samma betyg som en från korsbacka.

Och vad är det för skitsnack om att alla är rädda?? Jag känner ingen som är rädd för att gå till skolan och absolut ingen som tar med sig vapen?? skulle gärna vilja veta vem som har sagt detta... Jag har snart gått på skolan i tre år och aldrigg märkt av detta... Så snälla sluta snacka skit om vår skola! Den förkänar bättre!!

2010-01-20 @ 21:50:45
Postat av: Mamma

Hej



Det var den värsta tiden i mitt liv som mamma att se hur min dotter for illa på korsbackaskolan. Trots upprepade samtal med klasslärare och möten med rektor blev ingenting bättre tvärtom. Precis före höstterminen 09 fick hon som tur var plats på en montessoriskola och mår nu hur bra som helst. Jag uppmanar alla föräldrar att göra allt för att byta skola! Mamma

2010-01-29 @ 08:02:53
Postat av: .....

Inga elever som inte beter sig som skit får skit på denna skolan...

2010-01-29 @ 18:12:11
Postat av: Amanda

Hejsan! Jag går tredje året på Korsbackaskolan. Jag har bara en sak att säga och det är LÅT INTE ERA BARN GÅ PÅ KORSBACKASKOLAN!!!! Man mår dåligt av att gå där, jag blir själv mobbad från och till. Jag är Kamratstödjare och jag kan säga att dem som får den "titeln" oftast mobbar andra fast dem inte får det. För att i vissa klasser väljer dem den person som dem tycker är cool. Man är bara cool om man är sig själv - att man vågar vara sig själv och ingen annan. Jag vet själv att detta kan vara svårt för att man vill ju passa in. Eller hur?

Men jag säger inte att dem saker jag nu kommer att ta upp bara finns på Korsbackaskolan, men det är vardagsmat för oss som går där.

* Elever knarkar på skolan, det finns knark i 42 skåp. Dem flesta skåpen var åttors och sjuors skåp. Men även niors.

* Elever blir misshandlade på skoltid, inte bara av andra elever som går på skolan utan även av utomstående.

* Elever och lärare blir hotade av kaxiga elever.

* Elever mobbas - pga utseende. Inte av härkomst för dem som inte har svenska föräldrar tror att dem äger skolan och hela världen för den delen.

* Skadegörelse för flera miljoner på en veckas tid (den skadegörelse-perioden varade i månader, tills lärarna sa åt alla nior att "gå på" sjuorna och åttorna eller rättare sagt säga till dem).

* Lärarna mobbar eleverna, även misshandel förekommer. (Sparkar och slag).

* Även könsdiskriminering förekommer också.

* Snöbollar kastas på bilar, förbi passerande människor och/eller andra elever.

Listan är lång på saker som skapar en otryggmiljö på Korsbackaskolan.

Vill ni ha mer info om Korsbackaskolan så skriv det här jag delar gärna med mig av mina erfarenheter. Ha det så bra / Amanda

2010-02-11 @ 19:33:11
URL: http://jojaj.blogg.se/
Postat av: F. detta elev

Hej.

Min erfarenhet av skolan är inte rolig. Det går mycket mobbning, kränkingar m.m. Jag kände mig inte trygg när jag gick där och hade oron i mig varje dag.Jag såg att andra som var utsatta oavsett om jag hört det eller inte. Det skulle hjälp väldigt mycket om de satt upp kamrer i korridererna så man ser vad som händer när ingen ser.

Det finns elever som inte blir utsatta och säger att det inte förekommer något sånt. Dem ser det möjligtvis inte, känner ingen som blir det eller så vill dem inte se det och gör inget.

Mobbning, kränkning, hot, slagsmål och droger har blivit ett stort problem som ingen kan neka.

Om elever, lärare, föräldrar hjälps åt mot detta kommer skolan vara säker för alla och ingen behöver vara orolig för att låta sina barn gå dit.

2010-02-11 @ 21:18:44
Postat av: Kamratstödjare

Hej, Amanda. Jag är också kamratstödjare i nian och skulle vilja att du, om du känner det såhär, inte sitter och gör ingenting på mötena isåfall utan att du försökerberätta för alla om hur, när och var...

2010-03-15 @ 19:41:16
Postat av: kamratstödjare

förlåt om du tog illa upp, menade inte så.

2010-03-21 @ 02:18:07
Postat av: tastministerN

Verkar vara en riktigt soft skola, ska nog slänga in mina ungar där så får dom styra upp lite, baxxa folk hit och dit och härja, dom e fan as biffiga och coola! nästa år kommer dom dit med ordning kmr förgöra alla kaxiga snorungar :D ok, deaaal?

2010-04-13 @ 11:00:59
Postat av: Internet Security SWE

WARNING This website has been reported to ISS for creating a website with no license by Kavlinge ,

If this website do not stop we will send this over to Sweden Internet Security and they will take contact with the website owner of this IP adress 90.231.131.73

This Ip Is the root from the owner of this website!

2011-01-03 @ 13:37:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0